Pomysł na bigos poetycki, o którym pisałam we wcześniejszym poście, wykorzystałam w pierwszym tygodniu września na lekcjach z piątoklasistami i uczniami klasy szóstej.
Wyszukałam w internecie kilkanaście wierszy, których tematyka dotyczyła wakacji, powrotu do szkoły i jesieni (m.in. „Jesienne liście” E. Szelburg-Zarembiny, „Jesień”
J. Czechowicza, „Jesienią” M. Konopnickiej, „Jesień” Cz. Janczarskiego, „Pożegnanie wakacji” K. Kubiaka czy „Koniec wakacji” T. Rutkowskiej-Wojciechowskiej). Następnie wydrukowałam je i pocięłam na wersy. Zadaniem uczniów w czasie lekcji było ułożenie własnych tekstów poetyckich właśnie z pociętych linijek i nadanie im tytułów. Każdy pracował nad swoim wierszem.
Przy okazji powtórzyliśmy podstawowe pojęcia dotyczące liryki: omówiliśmy budowę utworów poetyckich (podział na wersy i strofy), zwróciliśmy uwagę na rytm i rym, a także na obecność podmiotu lirycznego.
Przy okazji powtórzyliśmy podstawowe pojęcia dotyczące liryki: omówiliśmy budowę utworów poetyckich (podział na wersy i strofy), zwróciliśmy uwagę na rytm i rym, a także na obecność podmiotu lirycznego.
Bardzo ciekawy pomysł do pracy z dziećmi.
OdpowiedzUsuń