wtorek, 15 października 2019

DWA POMYSŁY NA "OPOWIEŚCI Z NARNII"

     Wśród obowiązkowych lektur, które omawiają piątoklasiści, figuruje pierwszy tom "Opowieści z Narnii" - "Lew, czarownica i stara szafa". To książka chętnie czytana przez uczniów, którzy zafascynowani fantastyczną opowieścią wchodzą w świat powieści. Jak omawiałam tę lekturę w poprzednim roku? Zapraszam do czytania :)
     Zajęcia dotyczące lektury rozpoczęliśmy od przypomnienia podstawowych elementów świata przedstawionego. Używamy do tego opracowanego wspólnie ikonkowego kodu.


     W tym celu uczniowie w swoich zeszytach stworzyli notatkę w kształcie szafy. Po zgięciu na pół dwóch kartek w zeszycie i przyklejeniu ich do sąsiadujących kartek powstały nam umowne drzwi do świata Narnii - tam piątoklasiści zapisać powinni informacje o świecie fantastycznym. Na niezagiętych stronach uczniowie zamieszczali informacje o świecie realistycznym. 
     Poniższe zdjęcia przedstawiają inny wariant tej notatki. Uczennica przygotowała w szafie wejście do zimowej krainy, zaś informacje o świecie przedstawionym rozmieściła po lewej i prawej stronie drzwi (to koniec zeszytu, więc wklejone rekwizyty nie przeszkadzały już w pisaniu ;) ).





    Przy omawianiu tej lektury postanowiłam wykorzystać pomysł, które podpatrzyłam w facebookowych grupach lub blogach dla polonistów. Jest to LEKTURA W PUDEŁKU. Założeniem tej metody jest zebranie przez czytających rekwizytów, które kojarzą się im z treścią utworu lub pomagają go zapamiętać. 
     Piątoklasiści wzbogacili swoje prace i dodatkowo przygotowali m.in. notatki o autorze powieści i bohaterach, plan wydarzeń czy krzyżówki. Podczas prezentacji musieli omówić zgromadzone przedmioty i określić ich znaczenie w utworze. Publiczne wystąpienie przed rówieśnikami i powiedzenie kilku zdań stresowało uczniów, więc tę umiejętność musimy jeszcze poćwiczyć.
     Widać, że uczniowie zaangażowali się w przygotowanie zadania, a ich wyobraźnia nie ma granic. Niektóre pudełka przypominały prawdziwe szafy, inne - krajobraz Narnii. Wykorzystano różne materiały plastyczne (papier, bibułę, plastelinę, farby), ale też naturalne rośliny czy figurki Lego. Oto kilka przykładów.











     W tym roku kolejna z klas V mierzyła się z tą lekturą. Co tym razem wykonywali? O tym napiszę w kolejnym poście.


1 komentarz: