Na pomysł przeprowadzenia lekcji dotyczącej mitu o Tezeuszu i Ariadnie w klasie V wpadłam, przeglądając jedną z facebookowych grup dla polonistów (to niesamowite miejsca, pełne kreatywnych osób i fantastycznych inspiracji). Zauważyłam tam bowiem zdjęcia przedstawiające plan wydarzeń do lektury nawleczony na sznurek. Czyż to nie idealny motyw do wykorzystania przy omawianiu tegoż mitu?
Dzień przed poprosiłam uczniów o zapoznanie się z treścią mitu zamieszczonego
w podręczniku oraz o przyniesienie włóczki lub grubszej nici. Na
początku lekcji omówiliśmy elementy świata przedstawionego w
micie, a potem powtórzyliśmy zasady tworzenia planu wydarzeń
(pisany równoważnikami zdań lub z wykorzystaniem osobowych form
czasownika) i jego typy (plan ramowy, plan szczegółowy). Następnie
każdy z uczniów otrzymał przygotowany wcześniej przeze mnie i
wydrukowany plan wydarzeń, składający się z dwunastu punktów.
Zadaniem uczniów było ułożenie zdarzeń w kolejności
chronologicznej. Powycinane elementy musieli nakleić w zeszycie na
kawałek włóczki lub nici – takie zastosowanie przedmiotu
pojawiającego się w micie miało pełnić rolę haka pamięciowego.
Na koniec uczniowie uzupełniali uporządkowany plan
własnoręcznymi ilustracjami do poszczególnych punktów. W myśl nazwie "Polski w rysunkach" ;)
Poniżej kilka zdjęć z uczniowskich zeszytów:
Świetny pomysł! Na pewno wykorzystam!
OdpowiedzUsuńKradnę ten pomysł! Coś wspaniałego. :) dziękuję, Inspiracjo!
OdpowiedzUsuńDziękuję za inspirację, na pewno wykorzystam.
OdpowiedzUsuńŚwietny pomysł, na pewno ukradnę:) dziękuję za inspirację.
OdpowiedzUsuń