wtorek, 9 lipca 2019

PO NITCE DO... MITU O TEZEUSZU I ARIADNIE

     Na pomysł przeprowadzenia lekcji dotyczącej mitu o Tezeuszu i Ariadnie w klasie V wpadłam, przeglądając jedną z facebookowych grup dla polonistów (to niesamowite miejsca, pełne kreatywnych osób i fantastycznych inspiracji). Zauważyłam tam bowiem zdjęcia przedstawiające plan wydarzeń do lektury nawleczony na sznurek. Czyż to nie idealny motyw do wykorzystania przy omawianiu tegoż mitu?
      Dzień przed poprosiłam uczniów o zapoznanie się z treścią mitu zamieszczonego w podręczniku oraz o przyniesienie włóczki lub grubszej nici. Na początku lekcji omówiliśmy elementy świata przedstawionego w micie, a potem powtórzyliśmy zasady tworzenia planu wydarzeń (pisany równoważnikami zdań lub z wykorzystaniem osobowych form czasownika) i jego typy (plan ramowy, plan szczegółowy). Następnie każdy z uczniów otrzymał przygotowany wcześniej przeze mnie i wydrukowany plan wydarzeń, składający się z dwunastu punktów. Zadaniem uczniów było ułożenie zdarzeń w kolejności chronologicznej. Powycinane elementy musieli nakleić w zeszycie na kawałek włóczki lub nici – takie zastosowanie przedmiotu pojawiającego się w micie miało pełnić rolę haka pamięciowego. Na koniec uczniowie uzupełniali uporządkowany plan własnoręcznymi ilustracjami do poszczególnych punktów. W myśl nazwie "Polski w rysunkach" ;)
     Poniżej kilka zdjęć z uczniowskich zeszytów:




2 komentarze:

  1. Świetny pomysł! Na pewno wykorzystam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Kradnę ten pomysł! Coś wspaniałego. :) dziękuję, Inspiracjo!

    OdpowiedzUsuń